金陵 (搞清楚)

出自維基百科,自由嘅百科全書

金陵粵讀:gam1 ling4;南京話:jin1 lin2)好多時係指中國江蘇嘅省城南京,同時亦可能係以下呢啲事物:

作爲南京雅稱嘅「金陵」[編輯]

南京嗌過好多個名,其中最有名就叫做金陵,亦都畀人認為係南京最雅緻嘅名。呢個名第一次出現係楚威王滅越之後喺石頭山(有講話係今日嘅清涼山)起石頭城,設金陵邑,喺前333年到前210年間用;之後就改名,直到唐代,又以金陵郡浮頭,不過好快就改叫昇州,最後一次做正式名係楊吳時,叫金陵府。不過金陵呢個名一直流傳落來,喺文學上就有「金陵十二釵」。

而家學術上一般認為「金陵」開始時係紫金山嘅名,後來因為石頭城起喺紫金山脈度,於是日後嘅城邑接咗「金陵」呢個名。比如唐代嘅《建康實錄》就講楚威王係「因山立號、置金陵邑」。當年長江重係流過清涼山西側,金陵邑嘅位置叫做「臨」,位置險要,所以楚威王要喺度置邑。而石頭城之前,南京地方就有越城,不過唔同在於石頭城係南京第一次成為治所、南京建政開始,所以「石頭城」「金陵」就成為南京好響嘅名,反而越城就賴低咗。

來源[編輯]

有三種講法:因山立號、金壇得名、帝王埋金。

因山立號[編輯]

呢個講法認為,「金陵」最初係紫金山嘅名,因為石頭城修喺紫金山脈,所以以山名做城名。

解隻字出來就係話:

  • 「陵」係古文有兩個意思,一係《說文解字》嘅「大阜」,即係高山;二係借用爲皇帝墓,古人將高山比作係最高統治,比如皇帝駕崩叫做「山陵崩」,同時因為皇陵通常係皇帝在生時起嘅,爲咗老禮,就嗌皇帝墓做「陵」、「山陵」。
  • 「金」唔係作「金山」或者「金色」解,而係「銅色」,比如家下都有將「銅」嗌做「赤金」,而「純銅」嗌做「紫銅」。

而紫金山嘅山岩就係泛紫(所以嗌做紫金山,紫金本身有紫銅色嘅含義),所以「金陵」嘅意思係「紫銅色嘅山」。後人唔習慣將山嗌做「陵」而嗌「山」,於是就有「金陵山」嘅講法,比如《輿地誌》就話「蔣山古曰金陵山,縣之名因此山立。」,查實「陵」就經已係「山」意思。

此外,南京地方400米打上嘅山唔算多,紫金山係最高,而古人有高山崇拜,佢哋會將當地最高嘅山嗌做「祖山」,地位神聖,而楚國嘅地名多用「陵」字來尊敬啲祖山,所以楚威王用祖山嘅名幫石頭城安名幾符合習慣。

金壇得名[編輯]

呢個講法同樣出自《建康實錄》「楚之金陵,今石頭城是也,或云地接華陽金壇之陵,故號金陵。」

帝王埋金[編輯]

呢種講法喺民間流傳好廣,喺呢個講法度,「陵」解作「陵墓」。

相傳秦始皇巡過南京地方,見到紫金山紫氣東昇,啲方士就話呢個地方會出皇帝,秦皇希望自己子孫二三四世噉落去,驚有人爭佢位,於是係金陵崗埋金來鎮王氣。而金陵崗傳說係今日幕府山西面,《景定建康誌》話「父老言秦厭東南王氣,鑄金人埋於此」。重有種傳說秦皇喺金陵崗立碑,話「不在山前、不在山後、不在山南、不在山北,有人獲得、富了一國」,查實無埋金,呃啲人掘金,掘崩咗山就散佢啲王氣。

又有遞個版本,換成係楚威王埋金,又係話南京有王氣,於是去今日南京獅子山北嘅江邊(龍灣)埋金,同樣出自《景定建康誌》「周顯王三十六年,楚子熊商敗越,盡除故吳地。以此地有王氣,因埋金以鎮之,號曰金陵。」

一啲學者質疑,「陵」解做皇陵,係葬皇帝嘅地方先噉叫,埋金嘅地方又點會噉叫?同時金陵邑個名喺先秦就嗌,秦始皇嗰處唔成立,而且秦皇年間金陵邑改名爲「秣陵」,可能係將秣陵嘅事噏咗去金陵度。學界嘅理解係古史書有個特點係史實同傳說成日撈埋,由於傳說精彩啲,重可以穿鑿啲神話,就喺民間傳開來。

[編輯]