牟宗三

出自維基百科,自由嘅百科全書
牟宗三
出世(1909-06-12)1909年6月12號
大清帝國 大清山東棲霞
1995年4月12號(1995-04-12)(85歲)
中華民國 中華民國臺北市國立臺灣大學醫學院附設醫院
教育程度學士 (1933年)
母校北京大學哲學系
職業哲學家教育家

牟宗三教授(英文Prof. MOU Tsung San1909年6月12號1995年4月12號),離中,係中國現代思想家、哲學家、教育家,佢係新儒家學派代表人物。佢曾經獲得香港大學名譽博士學位[1],同埋台灣行政院文化獎[2]

生平[編輯]

1909年,牟宗三喺山東省棲霞縣牟家疃出世,祖籍湖北省公安縣。佢喺9歲嗰陣就入私塾讀書,十一歲入新制小學,15歲入棲霞縣立中學。1928年,考入北京大學預科,兩年後就升讀哲學系,1933年畢業。大學時代先後受張申府、金岳霖嘅教育,但係就受熊十力影響嘅最大,特別係《新唯識論》嘅義理,佢感到相當震撼,於是就同熊十力維持咗幾十年嘅師生情誼。[3]

北大哲學系畢業後,牟宗三先後喺山東壽張縣鄉村師範、廣州學海書院、山東鄒平村治學院、廣西梧州中學、南寧中學、華西大學、中央大學、金陵大學、浙江大學講書,佢係講邏輯同埋西方文化為主。三十年代,曾經寫過《歷史與文化》同埋《再生》雜誌。1949年,牟宗三又到台灣國立臺灣師範大學同埋東海大學任教。1954年擔任埋台灣教育部學術審議委員。[4][5]

1960年,香港大學請佢去講中國哲學。1968年,由香港大學轉任香港中文大學新亞書院哲學系主任。1973年協助創辦新亞中學[6]。1974年喺香港中文大學退休,但仍然任教新亞研究所。然後又喺國立臺灣大學國立臺灣師範大學東海大學國立中央大學任教。[5]

1995年4月12號15時40分,牟宗三因為器官衰竭,喺國立台灣大學醫學院附設醫院逝世,享壽八十六歲。

學術[編輯]

牟宗三嘅思想受熊十力影響好大,佢唔單止繼承咗佢嘅思想,仲一直發展落去。牟宗三比較落力喺哲學理論方面嘅專研,佢希望將儒家哲學同埋康德哲學融通,然後重建儒家嘅「道德形上學」。代表作包括:《心體與性體》《才性與玄理》《中國哲學十九講》《中西哲學之匯通》《現象與物自身》《佛性與般若》等。

牟宗三曾經翻譯康德嘅《三大批判》,將康德哲學同埋、陸、嘅心學融合埋一齊,然後又將中國哲學同埋康德哲學互相詮解。佢亦都參與過編寫雜誌,主編《再生》、創辦《歷史與文化》、編輯《理想歷史文化》。佢作為新儒家嘅代表人物,牟宗三認為當代新儒學嘅任務係「道統嘅肯定,就係肯定道德宗教嘅價值,護住孔孟所開闢嘅人生宇宙本源。」以「反省中華民族嘅文化生命,以重開中國哲學嘅途徑。」佢將以上嘅宗旨視為己任。佢嘅著作,都係針對時代同埋學術問題,希望提供一個解決嘅方法。[4]

首先,我們要表明儒家的義理與智慧具有「常道」的性格。儒家,從古至今,發展了幾千年,它代表一個「常道」——恆常不變的道理。中國人常說「常道」,它有兩層意義:一是恒常不變,這是縱貫地講它的不變性;一是普遍於每一個人都能夠適應的,這是橫地、廣擴地講它的普遍性,即說明這個道理是普遍於全人類的。「常道」沒有什麼特別的顏色,就如同我們平常說的「家常便飯」;它不是一個特殊的理論、學說,儒家的學問不可視為一套學說、一套理論,也不是時下一般人所說的某某主義、某某「ism」,這些都是西方人喜歡用的方式。凡是理論、學說,都是相對地就著某一特點而說話;局限於某一特點,就不能成為恒常不變的、普遍的道理。儒家的學問更不可視為教條(dogma),西方的宗教有這種教條主義的傾向,可是儒家的「家常便飯」絕不可視為獨斷的教條。又有一些人講孔子,常為了顯示孔子的偉大,而稱孔子是個偉大的教育家、政治家、外交家、哲學家、科學家、……,把所有的「家」都堆在孔夫子身上。依這種方式來了解孔子,了解聖人,是拿鬥富的心理來了解聖人。表面上看來。似乎是推尊孔子,實際上是糟蹋孔子。事實上,沒有一個人能成為那麼多的專家。凡是拿這種心理來了解孔子,都是不善於體會聖人的生命,不能體會聖人之所以聖人的道理安在。

——[7]:新版序1-2

牟宗三嘅學術研究範圍包括:

1983年,獲授中華民國政府頒發行政院文化獎。[4]

1987年,獲香港大學頒授名譽文學博士。[1]

評價[編輯]

  • 牟宗三治喪委員會嘅評價:「綜觀先生一生,無論講學論道,著書抒義,莫不念念以光暢中國哲學之傳統、昭蘇民族文化之生命為宗趣。其學思之精敏,慧識之弘卓,與夫文化意識之綿穆強烈,較之時流之內失宗主而博雜歧出者,敻乎尚矣。」[8]

著作概覽[編輯]

弟子[編輯]

睇埋[編輯]

[編輯]

  1. 1.0 1.1 宗三 - 簡歷 - 名譽博士學位畢業生 - 香港大學名譽博士學位畢業生 (繁體中文). 香港大學.
  2. 香港《明報》專訊,1995年4月13號
  3. 130屆頒授典禮 (1987)牟宗三讚詞. 香港大學. 原著喺2018-02-10歸檔. 喺2018-02-09搵到.
  4. 4.0 4.1 4.2 政院文化獎第3屆得獎人介紹. 原著喺2018-02-10歸檔. 喺2018-02-09搵到.
  5. 5.0 5.1 .{{cite web}}: CS1 maint: url-status (link)
  6. 林之滿、蕭楓 (2008). . 遼海出版社. 退休後,唐君毅又與牟宗三、徐復觀一起創辦新亞中學,熱心於教育事業。
  7. 牟宗三 (1991). (第增訂新版四刷版). 台北市: 台灣學生書局.
  8. . 原著喺2008-05-24歸檔. 喺2008-05-05搵到.