出自維基百科,自由嘅百科全書

虛字之一,見於廣東話馬建忠文通,就歸入介字一類,介於實字中間。有說以英文文法借喻,似英文屈折,話佢如英字屈折後綴,改變字性。之不過廣東話為獨立語,而非屈折語文法類型唔同,純屬借喻。

以前唔少借「」來寫。「既」本義都算幾常用,為咗唔撞,旁加口部寫成「嘅」。之不過,無論「既」定「嘅」,皆為借字。嘅本身讀慨,皆因「嘅」為「慨」異字。嘅並非廣東話獨有,廣東廣西福建江西等地嘅都有類似,之不過寫法各異。甚至文言之中藏有類似。「嘅」個來源,為學者所研究。當中一說為「個」字轉音,皆因換做「個」字,大多數意思都通。

佢用法似文言官話吳語字。然而用法有別。「嘅」個用法,無文言「之」用途咁多。無官話「的」出現得咁頻繁。「嘅」喺廣東話並非必須,大多時實字直接駁埋。然時有時直駁有歧義,就借「嘅」釐清。然而依個功用,大多數量字代替。另一用用來強調歸屬。擺喺實字同句讀尾作結,當做助字

[編輯]

「嘅」個寫法,可見於一八五六年,䘙三畏所寫本英華分韻撮要。書中寫喺一百四十五版,字編號一百七十八[1]

嘅有佢原本意思,同「慨」。有首中谷有蓷,「中谷有蓷、暵其乾矣。有女仳離、嘅其嘆矣。嘅其嘆矣、遇人之艱難矣。」嘅嘆就出自依首。說文亦都有寫,「嘅、嘆也。从口旣聲。詩曰、嘅其嘆矣。」

本字[編輯]

本字假說,主要有二。一為「」,二為「個」。「其」字說亦包古字「丌」同化字「忌」。

[編輯]

「其」字說可以見於康熙字典。由古籍之中考據。

  • 其、〔古文〕丌亓。
  • 又集韻韻會、居吏切。
  • 正韻、吉器切,𠀤音寄。
  • 韻會、語已辭。
  • 詩檜風、彼其之子。通作記。
  • 禮表記引詩彼記之子。又通己。
  • 左傳襄二十七年引詩彼己之子。
  • 又韻會或作忌。
  • 詩鄭風叔善射忌。

亦即其字又會寫做記、己、忌。故此其字用法相合,本字或為「其」。

[編輯]

「個」,本為「个」,後寫「箇」,再俗寫成「個」,另外亦有寫「介」。个,可以講人數,一人曰一个,之後亦講物數。個為人與物數數用。

廣東話有用量字以連繫實字。亞福件衫,亞壽條褲,狗個藪,貓個兜。「個」「嘅」音近,「個」可能化成「嘅」,變成介字、助字。咁亦唔獨廣東話,華南普偏有咁現象[2]

同官話比較[編輯]

官話「的」字,中古寫法有「底」。成日用來同廣東話「嘅」相比。然而廣東話「嘅」,無官話「的」用得咁頻。官話有以「的」相連實字,廣東話會直接相連,或者結構完全唔同。

例如,官話「很大的風」,廣東話會話「好大風」。官話「美麗的手」,廣東話「靚手」。官話「你的名字」,廣東話「你個名」。官話「他的狗」,廣東話「佢隻狗」。官話「我的最後的手段」,廣東話「我最尾手段」。官話「幸福的婚姻」,廣東話可以寫「幸福婚姻」,然而亦可成句「婚姻幸福」。故此「嘅」無官話「的」咁頻,皆因習慣上可以唔現形,或者有其他字代替。

順帶一題,廣東話「啲」亦有類似用處。「樹上啲葉」、「你啲衫」。

[編輯]

  1. 䘙三畏 (1856). .
  2. 石毓智. . . 2002 (2): 117–126.
維基辭典有佢嘅解釋: